Einde van de schoolweek - Reisverslag uit Kouvola, Finland van Wienette Brandsma - WaarBenJij.nu Einde van de schoolweek - Reisverslag uit Kouvola, Finland van Wienette Brandsma - WaarBenJij.nu

Einde van de schoolweek

Door: Wienette Brandsma

Blijf op de hoogte en volg Wienette

30 Januari 2015 | Finland, Kouvola

Weekend! De eerste schoolweek zit er op en nu fijn weekend in de dorm zonder de Finse studenten. Zij gaan nu allemaal naar hun ouders verder op. Donderdag en vandaag (vrijdag) zijn we op school eindelijk begonnen met onze schilderijen. De Finnen maken hier hun schilderij vanaf het begin, daarmee bedoel ik dat ze ook het canvas maken. Ze kopen houten latjes en canvas doek. Ze zetten dat in elkaar met nietjes en vervolgens brengen ze een laag verdunde houtlijm aan. Daarna nog 2 lagen gesso. Als dat droog is beginnen ze met schilderen. Onze klasgenoten verfen met olieverf. Alleen omdat dat niet snel genoeg droogt verfen wij vieren met acrylverf.

Na het proces van canvas maken zijn wij donderdag middag bezig gegaan met de eerste opzet van ons werk. Vrijdag ochtend weer verder gegaan. In de middag hadden we een workshop sieraden maken. We kregen les van een student die ons alles liet zien. Eerst maakten we van echt zilverdraad allemaal ringen die we daarna moesten zagen en aan elkaar maken. Na een paar uurtjes hadden we ons eerste zelfgemaakte zilveren armband. Volgende week gaan we nog een workshop sieraden maken volgen maar dan met een moeilijker model armband.

Deze 2 dagen waren heel leuk en maakten we ook meer contact met de Finnen. Ik kijk nu al uit naar de volgende school week maar eerst......weekend!